U Mobile's Logo

Soalan Lazim

  • Apakah ULTRA5G?
    ULTRA5G ialah rangkaian generasi baharu U Mobile untuk Malaysia, dikuasakan oleh teknologi termaju bagi memberikan prestasi rangkaian tiada tandingan dan pengalaman yang luar biasa dengan liputan paling luas dan menyeluruh.
  • Bagaimanakah ULTRA5G berbeza daripada rangkaian 5G semasa U Mobile?
    ULTRA5G  ialah rangkaian 5G yang dibina oleh U Mobile, menampilkan teknologi paling canggih. Pelanggan yang menggunakan ULTRA5G  U Mobile akan menikmati kapasiti 2x ganda, kelajuan lebih pantas, kadar throughput lebih tinggi, kependaman lebih rendah dan masa kepekaan yang lebih pantas.
  • Bilakah ULTRA5G akan tersedia untuk orang ramai?
    ULTRA5G  akan dilaksanakan secara berperingkat di lokasi utama luar dan dalam bangunan bermula dari Suku Ketiga 2025, dengan Berjaya Times Square sebagai tapak liputan dalam bangunan (IBC) ULTRA5G  pertama kami.
  • Adakah pelanggan memerlukan kad SIM baharu untuk mengakses ULTRA5G?

    Tidak, anda tidak memerlukan kad SIM baharu untuk menyambung ke ULTRA5G . Pelanggan boleh dihubungkan ke rangkaian ULTRA5G  selagi mereka:

    • Mempunyai telefon yang menyokong teknologi 5G
    • Berada dalam kawasan liputan rangkaian ULTRA5G
    • Menggunakan pelan yang menyokong 5G (sama ada pelan Prabayar atau Pascabayar)
  • Adakah pelanggan perlu menaik taraf pelan sedia ada mereka untuk mengakses ULTRA5G?
    Untuk pelanggan yang menggunakan pelan lama yang tidak menyokong 5G, mereka boleh menaiktaraf kepada mana-mana pelan prabayar atau pascabayar 5G kami yang tersedia pada masa ini, tertakluk kepada terma dan syarat pelan sedia ada.​
  • Apakah peranti yang serasi dengan ULTRA5G?
    Kebanyakan peranti iOS dan Android di pasaran Malaysia serasi dengan ULTRA5G . Sila ambil perhatian bahawa senarai ini bukanlah menyeluruh dan akan dikemaskini dari semasa ke semasa:
    Samsung Galaxy S25, Samsung Galaxy S25+, Samsung Galaxy S25 Ultra, Samsung Galaxy S24, Samsung Galaxy S24+, Samsung Galaxy S24 Ultra, Samsung Galaxy S24 Fe, Samsung Galaxy Z Fold 6, Samsung Galaxy Z Flip 6, Samsung A55 5G, Samsung A35 5G, Samsung A34 5G, Samsung A25 5G, Samsung A15 5G, Samsung Galaxy Tab S10+, Samsung Galaxy Tab S10 Ultra, Samsung XCover 7, Find N5, Find X8, Find X8 Pro, Reno 13 Pro, Reno 13, Reno 13F, Vivo X100, Vivo X100 Pro, Vivo X80, Vivo X80 Pro, Vivo Y100 5G, Vivo Y78, Vivo Y36 5G, Vivo Y27 5G, Vivo V30, Vivo V30 Pro, Vivo V40, Vivo V40 Pro, Vivo V40 Lite, Vivo V50, Vivo V50 Lite, Vivo Y28s, Vivo V29, Vivo X200, Vivo X200 Pro, Vivo Y29s, Vivo Y39, 14X 5G, GT7 Pro, 13 Pro+, Honor Magic 7 Pro, Xiaomi 14T, Xiaomi 14T Pro, Redmagic 8 Pro, Redmagic 8S Pro, Redmagic 9 Pro, Redmagic 9S Pro, Redmagic 10 Pro, Z60 Ultra, nubia Flip 5G, nubia Neo 2 5G, nubia Focus 5G, nubia Focus Pro 5G, ZTE Blade A75 5G, Z9X, Z7, Z9, Z10, Z10 Turbo Pro
  • Adakah telefon yang serasi akan berhubung secara automatik ke ULTRA5G?

    Rangkaian ULTRA5G boleh terhubung selagi pelanggan:

    1. Mempunyai telefon yang menyokong 5G
    2. Berada dalam kawasan liputan rangkaian ULTRA5G
    3. Menggunakan pelan kadar yang menyokong 5G (sama ada pelan Prabayar atau Pascabayar)

  • Bagaimana pelanggan boleh mengesahkan mereka berada dalam kawasan yang mempunyai rangkaian ULTRA5G?
    Pelanggan akan dapat melihat paparan nama rangkaian “UM ULTRA5G ” pada skrin telefon (kebiasaannya terletak di bahagian kiri atas skrin telefon).
  • Adakah pelanggan sedia ada akan dinaiktaraf secara automatik ke ULTRA5G?

    Ya, pelanggan sedia ada akan dapat berhubung ke rangkaian ULTRA5G selagi mereka:

    1. Mempunyai telefon yang menyokong 5G
    2. Berada dalam kawasan liputan rangkaian ULTRA5G
    3. Menggunakan pelan kadar yang menyokong 5G (sama ada pelan Prabayar atau Pascabayar)

  • Adakah ULTRA5G tersedia untuk pelanggan pascabayar dan prabayar?
    Ya, semua pelanggan yang menggunakan pelan yang menyokong 5G akan boleh disambung ke rangkaian ULTRA5G , tertakluk kepada kawasan liputan dan peranti.
  • Apa yang akan berlaku jika pelanggan berada di luar kawasan liputan ULTRA5G?
    Pelanggan akan beralih semula sama ada kepada rangkaian 5G atau 4G, bergantung pada rangkaian yang tersedia di lokasi pelanggan. Peralihan ini berlaku secara lancar dan tidak akan mengganggu pengalaman penggunaan anda.
  • Adakah pelanggan perlu membayar caj premium untuk ULTRA5G?
    Tidak, selagi pelan pelanggan menyokong 5G, tiada kos tambahan dikenakan.
  • Mengapakah ULTRA5G tidak dipaparkan pada telefon saya walaupun saya mempunyai pelan 5G?

    Terdapat beberapa kemungkinan:

    1. Pelanggan berada di luar kawasan liputan ULTRA5G , atau masih mendapat liputan 5G yang baik sehingga tidak berlaku pertukaran kepada ULTRA5G .
    2. Pelanggan mungkin telah mematikan mod 5G pada telefon, menggunakan telefon 5G yang tidak serasi, atau menggunakan telefon yang tidak menyokong 5G.
    3. Untuk berhubung ke ULTRA5G , pelanggan boleh cuba menghidupkan semula telefon atau mengaktifkan mod kapal terbang sebelum menyambung semula.