Tiada Bayaran Selama 6 Bulan
Miliki sebuah iPhone 13 atau iPhone 14 TANPA sebarang bayaran untuk 6 bulan pertama. Dapatkan perantauan global PERCUMA & 1,000GB Data 5G kelajuan tinggi bersama peranti baharu anda. Info lanjut di sini.
Pertukaran Nombor Mudah Alih (MNP) adalah kemampuan pengguna untuk beralih ke penyedia perkhidmatan mudah alih baharu, sambil mengekalkan nombor telefon sedia ada.
Manfaat utama Switch to U Mobile adalah kebebasan memilih dan persaingan yang dihasilkannya. Kini anda bebas memilih penyedia perkhidmatan mudah alih baharu tanpa perlu bertukar ke nombor lain. Ini bermaksud anda dapat mengelakkan daripada gangguan untuk memberitahu rakan dan kenalan tentang pertukaran nombor.
Anda tidak boleh menentukan bila nombor anda dialihkan. Selepas menerima permintaan pengalihan daripada anda, penyedia perkhidmatan baharu akan menghantar maklumat secara automatik untuk diproses. Anda akan diberitahu bila proses pengesahan pengalihan selesai, dan apabila kad SIM baharu anda diaktifkan.
Anda boleh layari laman web SKMM di www.skmm.gov.my.
Untuk memastikan permintaan pengalihan anda diluluskan, pastikan:
Tiada pembayaran tertunggak dengan penyedia perkhidmatan semasa.
Tiada kontrak dengan penyedia perkhidmatan semasa.
Maklumat pengenalan yang betul.
Akaun anda aktif.
Ya, boleh. Pelanggan prabayar dan pascabayar boleh meminta pertukaran ke pelan prabayar atau pascabayar dengan penyedia perkhidmatan baharu.
Penyedia perkhidmatan mudah alih dibenarkan untuk mengenakan tempoh kontrak maksimum hingga 12 bulan hanya jika mereka menawarkan insentif kepada pengguna. Walau bagaimanapun, penyedia perkhidmatan juga mesti menyediakan pelan atau pakej tanpa kontrak dilampirkan bersama.
Anda mempunyai 2 pilihan:
Pilihan 1 untuk meneruskan dengan penyedia perkhidmatan sedia ada sehingga kontrak tamat, anda hanya buat permintaan untuk pengalihan.
Pilihan 2 untuk membatalkan kontrak sedia ada. Anda perlu menyelesaikan semua obligasi kontrak pramatang dengan penyedia perkhidmatan sedia ada untuk pembatalan tersebut. Ketahui daripada penyedia perkhidmatan sedia ada tentang apa yang diperlukan dalam kes anda.
Bilakah kontrak perkhidmatan mudah alih sedia ada akan tamat?
Adakah saya perlu membayar yuran penamatan awal jika saya memindahkan nombor ke penyedia baharu? Sekiranya ada, berapa banyak yang perlu dibayar?
Tidak. Anda hanya boleh mengalihkan nombor dan bukan Perkhidmatan Tambah Nilai (VAS). Anda mesti mendaftar semula untuk semua VAS yang ingin dilanggani dengan penyedia perkhidmatan baharu. Anda perlu tahu bahawa penyedia perkhidmatan baharu tidak wajib untuk memberikan VAS yang sama.
Ya, anda masih akan menikmati perkhidmatan yang sama, kecuali Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa, yang mungkin ditangguhkan oleh penyedia perkhidmatan mudah alih semasa ketika permintaan pertukaran.
Anda tidak perlu membatalkan perkhidmatan sedia ada. Perkhidmatan sedia ada dengan penyedia perkhidmatan semasa akan ditamatkan secara automatik setelah anda berjaya bertukar ke penyedia perkhidmatan alih baharu.
Ya, anda akan diberikan kad SIM baharu oleh penyedia perkhidmatan mudah alih baharu.
Ya, anda boleh membatalkan permintaan pertukaran dengan penyedia perkhidmatan mudah alih baharu sebelum ia disetujui. Walau bagaimanapun, kos pertukaran tidak dapat dikembalikan kerana caj pentadbiran dan kos untuk pengeluaran SIM sudah diambil kira.
Caj maksimum yang boleh dikenakan oleh penyedia perkhidmatan untuk pertukaran adalah RM25, tetapi bayarannya mungkin berbeza dari satu penyedia perkhidmatan ke yang lain. Bayaran ini merangkumi caj pentadbiran, pengeluaran kad SIM baharu dan semua kos lain yang berkaitan dengan pertukaran anda.
Anda perlu membayar kepada penyedia perkhidmatan yang sebelumnya, dan memastikan anda tidak mempunyai pembayaran tertunggak.
Tidak boleh. Penyedia perkhidmatan mudah alih yang baharu mesti mengesahkan permintaan pelanggan dan mengesahkan dokumen sokongan.
Pemegang talian utama mesti mengunjungi penyedia perkhidmatan sedia ada untuk menamatkan talian tambahan yang berkaitan. Pemegang talian tambahan perlu mendaftar semula sebagai pemegang akaun utama. Setelah proses ini selesai, pemegang utama utama (iaitu anda) dapat mengalihkan talian.
Semua talian tambahan mesti dialihkan bersama talian utama. Nota: Sekiranya pelanggan gagal memberitahu penyedia perkhidmatan mudah alih baharu mengenai hal ini semasa permintaan pengalihan, ia akan ditolak.
Nombor telefon sedia ada anda akan tertera di skrin telefon penerima.
Untuk pengalihan individu atau pengguna, anda harus menyediakan:
MyKAD / ID Polis atau Askar (sekiranya dalam angkatan tentera) / Pasport / KP Lama.
Salinan bil semasa daripada penyedia perkhidmatan mudah alih sedia ada jika anda pengguna Pascabayar (bergantung kepada penyedia perkhidmatan mudah alih baharu anda).
Untuk pengalihan perniagaan, anda harus menyediakan:
Surat kebenaran daripada syarikat yang mengandungi nama pelanggan, nombor pendaftaran perniagaan, nombor akaun daripada penyedia perkhidmatan mudah alih semasa.
Boleh, tetapi anda tidak boleh membuat lebih daripada satu permintaan MNP dalam tempoh yang sama ke penyedia perkhidmatan mudah alih yang berbeza.
Anda boleh meminta untuk membuat pertukaran pada waktu operasi semua pusat pengalihan MNP yang sah (peniaga atau pusat servis penyedia perkhidmatan mudah alih baharu).
Proses pengalihan tidak lebih daripada 5 hari bekerja untuk pertukaran individu. Manakala untuk pertukaran perniagaan, tidak lebih daripada 10 hari bekerja.
Anda harus pergi ke Pusat Servis penyedia perkhidmatan mudah alih baharu atau Peniaga yang Sah untuk meminta pertukaran nombor. Ambil perhatian bahawa permintaan pertukaran akan bertindak sebagai pemberitahuan kepada penyedia perkhidmatan semasa untuk menamatkan langganan anda. Isi Borang Pendaftaran Perkhidmatan dan bayar yuran pertukaran untuk pemprosesan. Anda akan diberikan kad SIM baharu. Setelah mendapat kelulusan, penyedia perkhidmatan mudah alih baharu akan memberitahu anda bahawa pertukaran telah berjaya ketika kad SIM baharu diaktifkan.
Sekiranya anda mempunyai bil tertunggak atau mempunyai kontrak dengan penyedia perkhidmatan mudah alih semasa, permintaan pertukaran yang dibuat oleh penyedia perkhidmatan mudah alih baharu akan ditolak. Dalam kes seperti ini, anda tidak akan mendapat bayaran balik daripada kos pentadbiran. Pastikan bahawa anda tidak mempunyai bil tertunggak atau kontrak yang masih aktif dengan penyedia perkhidmatan mudah alih baharu (secara kontrak, rujuk perkara 24 di bawah). Bagi pengguna prabayar, anda perlu mengetahui bahawa semua kredit sedia ada akan luput semasa pengalihan yang berjaya dan tidak dibawa ke penyedia perkhidmatan baharu. Oleh itu, anda digalakkan merancang dengan sewajarnya. Anda perlu memahami bahawa caj panggilan dan pakej yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan baharu mungkin berbeza daripada penyedia perkhidmatan semasa. Sila pilih dengan bijak. Anda juga perlu merancang masa pertukaran. Adakah anda merancang untuk ke luar negara semasa proses pertukaran? Kerana ada kemungkinan perayauan antarabangsa akan terkesan jika proses pertukaran berlaku ketika perayauan dan jika pemahaman sebelumnya tidak dicapai dengan penyedia perkhidmatan semasa. Anda perlu tahu bahawa Perkhidmatan Tambah Nilai (VAS) berbeza daripada satu penyedia perkhidmatan mudah alih dengan yang lain. Perkhidmatan yang ditawarkan tidak akan sama seperti yang anda miliki sebelumnya. Semua akaun tambahan mesti dialihkan dengan akaun utama.
Kedua-dua pengguna prabayar dan pascabayar boleh membuat pertukaran. Pemegang akaun Perniagaan/Korporat juga boleh membuat pertukaran, tertakluk pada panduan yang diberikan.
"Porting" adalah proses pengalihan ke penyedia perkhidmatan mudah alih baharu tanpa perlu menukar nombor telefon anda. Tetapi hanya nombor telefon aktif yang boleh dialihkan. Oleh itu, JANGAN tamatkan talian semasa anda sebelum membuat pertukaran.
Semua caj panggilan dan pakej yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan mudah alih baru berbeza dengan penyedia perkhidmatan mudah alih semasa anda. Anda perlu merancang masa perubahan.
Jika anda melancong semasa proses pemindahan atau pemahaman tidak dicapai dengan penyedia perkhidmatan mudah alih semasa, mungkin adanya kesan pada perayauan antarabangsa anda. Anda perlu tahu bahawa Perkhidmatan Tambah Nilai (VAS) berbeza dari satu penyedia perkhidmatan mudah alih dengan yang lain. Perkhidmatan yang ditawarkan tidak akan sama seperti yang anda miliki sebelumnya. Semua akaun tambahan mesti ditukar bersama dengan akaun utama.
Jika anda memerlukan bantuan lanjut, anda boleh hubungi kami melalui saluran berikut.
Kami akan hubungi anda tidak lama lagi.
Cari Rakan Niaga Enterprise yang terdekat anda.
Get in touch with your Key Account Manager for urgent assistance.
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}