
Beli 1 Percuma 1 Fon 5G
Gandakan kegembiraan dengan pakej peranti Beli 1 Percuma 1 U Mobile. Dapatkan & kongsi lebih banyak serta kekal berhubung dengan Pelan U Family! Daftar minat anda sekarang.
Notis Privasi (“Notis”) ini menerangkan langkah kami Memproses Maklumat Peribadi yang kami kumpul dari anda sepanjang kami memberikan Perkhidmatan kepada anda, semasa anda menggunakan Laman Kumpulan U Mobile, melawati mana-mana cawangan pejabat kami atau kedai U Mobile, atau apabila anda berinteraksi dengan kami sebagai sebahagian daripada perniagaan kami termasuk menghubungi meja bantuan kami, mengambil bahagian dalam tinjauan atau percubaan, memasuki promosi atau kempen, menghadiri acara kami atau secara amnya bertanya tentang produk atau Perkhidmatan kami. Notis ini akan digunapakai dalam semua keadaan ini . Kami akan melindungi dan mengekalkan privasi anda selaras dengan Notis ini. Notis ini adalah sebahagian daripada, dan harus dibaca bersama dengan kesemua terma dan syarat yang tertakluk pada Perkhidmatan yang anda gunakan. Notis ini hanya diguna pakai jika anda merupakan seorang individu.
Jika berlakunya sebarang pertikaian antara versi Bahasa Inggeris dan versi bahasa lain, versi Bahasa Inggeris akan diguna pakai.
Dalam Notis ini:-
Maksud perkataan lazim tidak terhad oleh contoh khusus yang diperkenalkan dengan istilah “termasuk” atau “sebagai contoh” atau “seperti” atau istilah-istilah yang bersamaan dengannya.
"Maklumat Biometrik" bererti sebarang maklumat peribadi yang terhasil daripada pemprosesan teknikal yang berkaitan dengan ciri fizikal, fisiologi atau tingkah laku dan mungkin termasuk imej wajah, cap jari dan suara individu.
“Rangkaian Kami” bererti rangkaian yang dimiliki atau dikendali oleh kami dan merangkumi rangkaian penyedia perkhidmatan antarabangsa dan domestik kami;
"PDPA" merujuk kepada Akta Perlindungan Data Peribadi 2010, termasuk sebarang pindaan, perundangan subsidiari, perintah, piawaian dan tataamalan yang ditetapkan di bawah akta PDPA.
“Maklumat Peribadi” bererti sebarang maklumat dalam milikan atau kawalan kami yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan anda (atau mana-mana individu lain) sehingga anda (atau individu tersebut) boleh dikenali atau dikenal pasti daripada maklumat tersebut atau daripada maklumat tersebut dan maklumat lain dalam milikan kami. Sebarang rujukan kepada Maklumat Peribadi dalam Notis ini turut merangkumi Maklumat Peribadi Sensitif.
“Proses (termasuk kata berimbuhan seperti Memproses, Pemprosesan dan Diproses)” merangkumi pengendalian Maklumat Peribadi seperti mengumpul, merakam, memegang, menyimpan, mengguna dan mendedahkan.
"Maklumat Peribadi Sensitif" bererti kepada sebarang Maklumat Peribadi yang berkaitan dengan kesihatan fizikal atau mental seseorang, pandangan politik, kepercayaan agama atau kepercayaan lain yang seumpamanya, pelakuan atau dakwaan pelakuan sesuatu kesalahan, atau Maklumat Biometrik.
“Perkhidmatan” bererti apa-apa perkhidmatan atau produk yang ditawarkan oleh Kumpulan U Mobile melalui Rangkaian Kami serta Laman Kumpulan U Mobile;
"Secara Teknikal Boleh Dilaksanakan" bererti keupayaan kami untuk memindahkan Maklumat Peribadi kepada pihak ketiga secara berkesan dan efisien dengan menggunakan infrastruktur dan format teknologi yang sedia ada.
“U Mobile” bererti U Mobile Sdn. Bhd. No. Pendaftaran 199101013657 (223969-U).
"Kumpulan U Mobile" atau “kami” bererti U Mobile dan anak-anak syarikatnya.
“Laman Kumpulan U Mobile” bererti laman sesawang Kumpulan U Mobile termasuk media sosial, portal WAP, aplikasi mudah alih dan mana-mana laman atau portal yang kami miliki atau kendali.
Perjanjian Bagi Memproses Maklumat Peribadi Anda
Dengan memberi Maklumat Peribadi anda atau memperoleh Perkhidmatan atau melawat atau menggunakan Laman Kumpulan U Mobile atau berinteraksi dengan kami, anda mengakui dan bersetuju agar Maklumat Peribadi anda di Proses oleh kami dan didedahkan kepada sebarang ahli Kumpulan U Mobile atau kepada pihak ketiga berdasarkan Notis ini.
Jika anda memberi Maklumat Peribadi seseorang selain daripada diri sendiri (contohnya ahli keluarga anda jika anda telah memperoleh dan bertanggung jawab ke atas Perkhidmatan yang akan diguna oleh mereka), kami bergantung pada anda untuk memaklumkan kepada mereka bahawa anda memberi Maklumat Peribadi mereka kepada kami dan untuk memastikan bahawa mereka telah bersetuju untuk anda memberi kami Maklumat Peribadi mereka. Dengan memberi Maklumat Peribadi mereka, anda dianggap telah mendapatkan persetujuan mereka untuk pendedahan Maklumat Peribadi mereka kepada kami.
Jika anda berumur di bawah 18 tahun, sila minta ibu bapa atau penjaga sah anda membaca Notis ini sebelum memberikan kami Maklumat Peribadi anda dan anda dikehendaki memastikan bahawa ibu bapa atau penjaga sah anda memberi kebenaran bagi pihak anda untuk kami Memproses Maklumat Peribadi anda seperti yang diterangkan dalam Notis Privasi ini.
Jenis Maklumat Peribadi yang Kami Kumpul
Maklumat Peribadi yang kami kumpul adalah berdasarkan interaksi anda bersama kami, jenis Perkhidmatan yang anda guna atau langgan atau Laman Kumpulan U Mobile yang anda lawati. Maklumat yang kami kumpul termasuk-
Kami juga mengumpul dan Memproses butiran penggunaan anda ke atas Perkhidmatan kami termasuk:-
Maklumat Peribadi Wajib atau Sukarela
Maklumat Peribadi anda yang kami kumpul berkemungkinan adalah wajib atau sukarela. Maklumat yang diperlukan dalam borang pendaftaran atau permohonan (ditanda dengan *) termasuk borang melalui Laman Kumpulan U Mobile, adalah contoh maklumat wajib yang anda harus berikan untuk membolehkan kami Memproses permohonan anda dan seterusnya memberikan Perkhidmatan kepada anda. Maklumat wajib lain termasuk maklumat yang telah dirujuk di perkara berkaitan “Jenis Maklumat Peribadi yang Kami Kumpul” seperti yang dinyatakan di atas. Maklumat Peribadi seperti ini dikumpul secara automatik dan jika anda tidak bersetuju untuk memberi maklumat wajib tersebut, kami tidak akan dapat atau tidak akan boleh meneruskan pemberian Perkhidmatan berkenaan atau berkemungkinan kami akan mengehadkan pemberian Perkhidmatan berkenaan.
Cara Mengumpul Maklumat Peribadi
Maklumat Peribadi anda dikumpul melalui pelbagai kaedah dan saluran secara langsung daripada anda, secara automatik apabila anda menggunakan Perkhidmatan atau Laman Kumpulan U Mobile melalui cookies dan teknologi lain yang serupa, daripada cara penggunaan Perkhidmatan kami yang dikumpul melalui rekod kepunyaan kami atau dari pihak ketiga, termasuk:
Tujuan Mengumpul dan Memproses Maklumat Peribadi
Kami mungkin akan Memproses Maklumat Peribadi anda untuk satu atau lebih daripada tujuan-tujuan seperti yang dinyatakan dibawah:
Golongan Pihak Ketiga yang Mungkin Mengakses Maklumat Peribadi anda
Dalam Proses menyediakan Perkhidmatan kami kepada anda, Maklumat Peribadi anda berkemungkinan didedahkan diantara Kumpulan U Mobile untuk tujuan-tujuan yang disebutkan di atas dan pihak ketiga yang bekerjasama degan Kumpulan U Mobile termasuk:
Keselamatan Maklumat Peribadi
Kami akan mengambil kesemua langkah yang sewajarnya untuk memastikan keselamatan dan kerahsiaan Maklumat Peribadi anda. Kami akan mengambil langkah untuk memastikan pihak-pihak ketiga yang menerima Maklumat Peribadi tersebut akan melindungi privasi anda, melindungi Maklumat Peribadi anda, dan Memproses Maklumat Peribadi tersebut selaras dengan undang-undang yang terpakai. Kami akan memeterai kontrak yang sewajarnya bersama pihak-pihak ketiga tersebut, yang akan menetapkan jaminan wajar dari segi langkah-langkah perlindungan teknikal dan organisasi yang mentadbir Pemprosesan Maklumat Peribadi anda, dan memastikan pihak-pihak ketiga ini mengambil tindakan sewajarnya untuk mematuhi langkah-langkah perlindungan tersebut. Pihak ketiga juga tertakluk kepada keperluan pematuhan keselamatan data di bawah PDPA.
Penyimpanan Maklumat Peribadi
Kami hanya akan menyimpan Maklumat Peribadi anda selama yang perlu untuk memenuhi sebab-sebab maklumat tersebut dikumpul, atau untuk mematuhi mana-mana keperluan undang-undang, peraturan atau sebarang keperluan perniagaan yang sah. Kami akan mengambil kesemua langkah sewajarnya untuk memastikan semua Maklumat Peribadi yang tidak relevan dan berlebihan dimusnahkan atau tidak boleh dikenali secepat mungkin.
Pemindahan Maklumat Peribadi ke lokasi di luar Malaysia
Kami mungkin perlu memindahkan Maklumat Peribadi anda ke suatu lokasi di luar Malaysia bagi Memproses Maklumat Peribadi anda sebagai sebahagian daripada penyediaan Perkhidmatan kami kepada anda atau jika anda menggunakan Perkhidmatan kami ketika berada di luar Malaysia. Maklumat Peribadi anda mungkin dipindahkan ke mana-mana lokasi di luar Malaysia yang mempunyai:
Anda bersetuju bagi kami memindahkan Maklumat Peribadi anda ke luar Malaysia, dalam keadaan sebegini. Kami akan mengambil langkah pencegahan sewajarnya untuk memastikan mana-mana pembekal atau penyedia perkhidmatan kami yang terlibat di dalam Pemprosesan Maklumat Peribadi anda terikat secara kontrak agar tidak menggunakan Maklumat Peribadi anda untuk apa-apa sebab selain menyediakan Perkhidmatan dan untuk melindungi dengan wajar Maklumat Peribadi anda.
Komunikasi Pemasaran
Sebagai pelanggan Perkhidmatan kami, anda akan menerima komunikasi pemasaran tentang produk dan Perkhidmatan berdasarkan pilihan dan minat anda, daripada kami, rakan niaga dan rakan strategik kami yang terpilih, yang merangkumi promosi, bahan pemasaran, dan maklumat mengenai acara akan datang. Jika anda tidak ingin menerima atau terus menerima komunikasi pasaran ini, atau jika anda telah bertukar fikiran ke atas pilihan anda sebelum ini, anda boleh memilih keluar daripada komunikasi pemasaran ini dengan menghubungi kami melalui butiran perhubungan di bawah. Harap maklum bahawa jika anda memilih untuk tidak menerima komunikasi pemasaran ini, kami akan menghentikan sebarang kiriman komunikasi pemasaran kepada anda, kecuali komunikasi yang berkaitan dengan Perkhidmatan yang kami sediakan kepada anda.
Pautan ke Laman dan Perkhidmatan Pihak Ketiga
Notis ini hanya terpakai pada Laman Kumpulan U Mobile dan Perkhidmatan. Jika mana-mana bahagian Laman Kumpulan U Mobile memautkan anda ke laman atau perkhidmatan pihak ketiga, laman atau perkhidmatan tersebut tidak tertakluk kepada Notis ini dan kami tidak bertanggung jawab atau menanggung sebarang liabiliti yang timbul daripada laman atau perkhidmatan pihak ketiga itu. Mana-mana Maklumat Peribadi yang anda dedahkan di laman pihak ketiga atau untuk melanggan perkhidmatan pihak ketiga adalah tertakluk kepada notis privasi pihak ketiga tersebut (jika ada) dan bukan kepada Notis kami. Sebelum mendedahkan Maklumat Peribadi anda kepada laman pihak ketiga atau melanggan perkhidmatan pihak ketiga, anda patut menyemak notis privasi pihak ketiga tersebut.
Kegunaan Cookies
Maklumat yang kami kumpul secara automatik apabila anda menggunakan Laman Kumpulan U Mobile dan Perkhidmatan kami dikumpul menggunakan cookies dan teknologi lain yang serupa dengannya. Kami menggunakan cookies untuk beberapa tujuan, termasuk menyimpan pilihan keutamaan anda bagi sesuatu jenis produk atau maklumat, analisis lanjut bagi tujuan menyediakan produk dan Perkhidmatan kepada anda, untuk memperbaiki produk kami atau menjuruskan Perkhidmatan kami kepada anda. Anda boleh melaraskan tetapan pada pelayar atau peranti mudah alih anda agar anda akan dimaklumkan apabila anda menerima cookies atau sebarang alat pengesan lain. Sila rujuk dokumentasi pelayar anda untuk menyemak jika alat pengesan telah dibolehkan pada komputer atau peranti mudah alih anda, atau untuk memohon supaya tidak menerima cookies atau untuk mematikan cookies jika anda tidak ingin maklumat dikumpul melalui penggunaan cookies. Jika anda mematikan cookies, anda mungkin tidak akan dapat mencapai Laman Kumpulan U Mobile.
Hak Anda Bagi Mengakses , Membetulkan dan Memindahkan Maklumat Peribadi Anda dan Penarikan Balik Persetujuan
Anda mempunyai hak untuk:
Anda perlu menyatakan dengan khusus Maklumat Peribadi yang anda ingin akses , betulkan atau pindahkan. Permintaan yang anda mohon adalah tertakluk kepada budi bicara kami dan kami mungkin perlu mengambil langkah untuk mengesahkan identiti anda termasuk meminta dokumen lanjut sebagai bukti serta butiran mengenai permohonan anda untuk mengelakkan penipuan dan ketidaktepatan, sebelum kami dapat membalas terhadap permintaan tersebut.
Kami akan berusaha untuk membalas permohonan anda dalam masa dua puluh satu (21) hari setelah menerima permohonan anda. Kami juga mungkin mengenakan bayaran untuk memenuhi permohonan anda.
Pengecualian:
Terdapat beberapa pengecualian di mana kami mungkin menolak permintaan anda untuk mengakses, membetulkan, atau menghantar terus Maklumat Peribadi anda, termasuk tetapi tidak terhad kepada situasi berikut:
Kami akan memaklumkan anda sewajarnya sekiranya berlaku keadaan sedemikian.
Kewajipan anda untuk memberi Maklumat Peribadi yang tepat dan lengkap
Anda bertanggung jawab memberi kepada kami Maklumat Peribadi yang tepat dan lengkap tentang diri sendiri dan mana-mana individu lain yang mana Maklumat Peribadinya diberi oleh anda kepada kami, dan anda perlu menghubungi kami untuk mengemas kini Maklumat Peribadi ini bila dan apabila ia menjadi salah atau lapuk.
Semakan kepada Notis Privasi
Notis ini akan disemak dari semasa ke semasa dan versi yang telah disemak akan diguna pakai dan menggantikan mana-mana dan semua versi sebelumnya. Jika kami membuat sebarang perubahan kepada Notis ini, kami akan memaklumkan perubahan tersebut di www.u.com.my. Jika anda terus menggunakan Perkhidmatan kami atau Laman Kumpulan U Mobile selepas dimaklumkan tentang perubahan tersebut, anda akan dianggap telah bersetuju dengan perubahan tersebut. Jika anda tidak bersetuju dengan perubahan tersebut, anda boleh menamatkan kontrak Perkhidmatan anda dengan kami atau berhenti menggunakan Laman Kumpulan U Mobile.
Butiran Perhubungan
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau kekhuatiran mengenai Notis ini atau cara kami mengendalikan Maklumat Peribadi anda, sila hubungi kami di titik hubungan berikut:
1. Secara bertulis kepada:
Jawatan: Pegawai Perlindungan Data Peribadi
E-mel: pdpo@u.com.my
Alamat: Aras 11, Timur, Berjaya Times Square, 1 Jalan Imbi, 55100 Kuala Lumpur |
2. Telefon kami:
No. Telefon: +6018 388 1318 atau 1318 (jika menggunakan telefon U Mobile) |
3. Untuk mengakses akaun dalam talian anda:
a. Portal layan diri di u.com.my; atau |
4. Kunjungi Pusat Perhidmatan kami |
Versi: 11 Julai 2025
MyUMobile App atau media sosial, kami berada di hujung jari anda.
Hubungi kami melalui MyUMobile App.
Hantarkan mesej anda melalui Messenger.
Ada pertanyaan? DM sahaja kami!
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}