Tiada Bayaran Selama 6 Bulan
Miliki sebuah iPhone 13 atau iPhone 14 TANPA sebarang bayaran untuk 6 bulan pertama. Dapatkan perantauan global PERCUMA & 1,000GB Data 5G kelajuan tinggi bersama peranti baharu anda. Info lanjut di sini.
Pertukaran Nombor Mudah Alih (MNP) adalah kemampuan bagi pelanggan untuk beralih ke penyedia perkhidmatan mudah alih baharu, sambil mengekalkan nombor telefon sedia ada.
“Porting” adalah proses pertukaran ke penyedia perkhidmatan mudah alih baharu tanpa perlu menukar nombor telefon bimbit. Perkataan pengalihan boleh ditukar ganti dengan beralih. Port-in adalah merujuk kepada permintaan pelanggan untuk beralih ke operator baharu dan port-out adalah pelanggan yang meninggalkan operator sedia ada.
JANGAN tamatkan talian anda dengan penyedia perkhidmatan semasa kerana hanya nombor telefon bimbit aktif yang dibenarkan untuk bertukar ke penyedia perkhidmatan baharu.
Anda boleh bertukar ke U Mobile melalui saluran berikut:
1. Untuk akaun Korporat, anda boleh bertukar ke U Mobile dengan menghantar permintaan melalui borang Talk to Us di sini. Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi Rakan Niaga Perusahaan atau bercakap dengan Rakan Niaga Enterprise kami yang berdekatan dengan anda di sini.
2. Untuk akaun Bukan Korporat, anda boleh bertukar ke U Mobile melalui saluran berikut:
Secara online. Klik di sini
Lawati cawangan kami atau peniaga terpilih. Klik di sini.
Selesaikan semua bil tertunggak dengan penyedia perkhidmatan lama dan semasa.
Tidak disenarai hitam oleh mana-mana penyedia perkhidmatan.
Tiada kontrak dengan pembekal perkhidmatan semasa.
Talian semasa anda harus kekal aktif sehingga proses pertukaran selesai.
Pelanggan individu:
MyKad / ID Polis / ID Askar / Pasport.
Untuk pendaftaran U Package, salinan bil Pascabayar terbaru anda daripada penyedia perkhidmatan semasa untuk Pelanggan Pascabayar…. Periksa proses Prabayar
Untuk pengaktifan Perayauan Antarabangsa dan/atau IDD, bil 2 bulan terakhir (1 bulan dengan penggunaan Perayauan Antarabangsa) atau pendaftaran debit automatik tanpa membayar deposit (deposit RM100 diperlukan untuk pendaftaran baharu) atau Ia tidak diperlukan jika anda beralih ke Perkhidmatan Prabayar U Mobile.
Pelanggan Perniagaan/Korporat:
Surat kebenaran daripada syarikat yang mengandungi nama pelanggan, nombor pendaftaran perniagaan, nombor akaun daripada penyedia perkhidmatan mudah alih semasa.
Tidak boleh. Anda mesti hadir di cawangan atau kedai peniaga kami untuk permintaan pertukaran.
Proses pertukaran memerlukan masa sehingga 2 hari bekerja untuk pendaftaran individu dan sehingga 5 hari untuk pendaftaran perniagaan.
Anda boleh membatalkan permintaan “port-in” sebelum ia diluluskan. Tiada yuran pembatalan dikenakan.
Permintaan pertukaran adalah percuma.
Anda akan mendapat kad SIM baharu daripada U Mobile. Masukkan kad SIM U Mobile ke telefon anda apabila menerima pengesahan dari penyedia perkhidmatan semasa bahawa perkhidmatan semasa anda akan ditamatkan.
Tidak, anda hanya boleh mengalihkan nombor telefon dan bukan Perkhidmatan Tambah Nilai (VAS). Sekiranya anda ingin memiliki VAS, anda perlu melanggan dengan U Mobile. U Mobile tidak wajib untuk memberikan VAS yang sama.
Anda dinasihatkan untuk merancang permintaan pertukaran sekurang-kurangnya 14 hari bekerja sebelum anda ke luar negara atau meminta pertukaran setelah anda kembali ke Malaysia bagi mengelakkan gangguan perkhidmatan. Anda diingatkan untuk meminta pengaktifan perkhidmatan Perayauan Antarabangsa/IDD ketika mendaftar.
Anda boleh mengalihkan nombor berkali-kali (tertakluk pada peraturan dan Terma dan Syarat U Mobile). Namun, anda tidak boleh membuat lebih daripada satu permintaan MNP ke beberapa penyedia perkhidmatan mudah alih pada masa yang sama.
Anda boleh layari laman web MCMC (SKMM) di https://www.mcmc.gov.my/ untuk maklumat lanjut.
MCMC – Malaysian Communications And Multimedia Commission
SKMM – Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia
Tiada komitmen kontrak untuk permintaan pertukaran. Namun, bergantung pada pelan Pascabayar yang dipilih, sebilangan orang mungkin mempunyai komitmen kontrak.
Anda boleh meminta untuk membuat pertukaran ke mana-mana pelan pascabayar dan sebaliknya.
Kedua-dua talian utama dan tambahan boleh dialihkan bersama.
atau
Sekiranya salah satu pemegang talian tambahan tidak mahu bertukar ke U Mobile:
Pemegang talian utama dan tambahan mesti mengunjungi penyedia perkhidmatan semasa untuk menyelesaikan perkara berikut:
Anda sebagai pemegang talian utama menamatkan talian tambahan yang berkaitan.
Pemegang talian tambahan yang tidak mahu bertukar ke U Mobile perlu mendaftar sebagai pemegang akaun utama dengan penyedia perkhidmatan semasa serta-merta untuk mengelakkan gangguan perkhidmatan. Anda dan pemegang talian tambahan yang ingin beralih ke U Mobile boleh meneruskan permintaan pertukaran setelah proses ini selesai.
Anda perlu membayar penyedia perkhidmatan semasa untuk penggunaan tidak dibil apabila anda menerima invois, walaupun setelah anda berjaya bertukar ke U Mobile. Jika tidak, anda akan disenaraihitamkan oleh penyedia perkhidmatan semasa kerana tidak menyelesaikan bil tertunggak.
Anda mempunyai pilihan untuk membatalkan kontrak semasa. Tetapi, anda perlu melangsaikan semua baki kontrak dengan penyedia perkhidmatan semasa bagi tujuan penamatan awal. Semak dengan penyedia perkhidmatan semasa berkenaan apa yang diperlukan, contohnya:
Bilakah kontrak perkhidmatan mudah alih sedia ada akan tamat?
Berapa banyak yang perlu dibayar untuk penamatan awal?
Jika anda memerlukan bantuan lanjut, anda boleh hubungi kami melalui saluran berikut.
Kami akan hubungi anda tidak lama lagi.
Cari Rakan Niaga Enterprise yang terdekat anda.
Get in touch with your Key Account Manager for urgent assistance.
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}