
Pelan Pascabayar
Nikmati sehingga 1000GB data 5G dengan pelan U Postpaid baharu kami. Ketahui lebih lanjut!
Perkhidmatan CreditSOS service membolehkan pelanggan Prabayar U Mobile yang layak untuk meminta pendahuluan kredit prabayar dari U Mobile.
CreditSOS menawarkan pilihan berikut:
Jenis CreditSOS | Jumlah Pendahuluan Kredit | Caj Yuran Perkhidmatan | Tempoh Sah |
Kredit (RM) | RM1 | RM0.25 | 1 hari |
RM2 | RM0.50 | 2 hari | |
RM3 | RM0.75 | 3 hari | |
RM5 | RM1.25 | 5 hari | |
RM10 | RM2.50 | 10 hari |
Terdapat 2 jenis langganan, seperti berikut. Jumlah pendahuluan kredit yang boleh diminta berdasarkan kelayakan anda, yang ditentukan oleh U Mobile.
1. Pelanggan boleh meminta langganan satu kali:
A. Melalui SMS dengan menghantar salah satu kata kunci di bawah ke 28120:
Kata Kunci |
Fungsi |
SOS1 | Untuk meminta pendahuluan kredit CreditSOS sebanyak RM1 dengan tempoh sah 1 hari dari tarikh langganan. |
SOS2 |
Untuk meminta pendahuluan kredit CreditSOS sebanyak RM2 dengan tempoh sah 2 hari dari tarikh langganan. |
SOS3 |
Untuk meminta pendahuluan kredit CreditSOS sebanyak RM3 dengan tempoh sah 3 hari dari tarikh langganan. |
SOS5 |
Untuk meminta pendahuluan kredit CreditSOS sebanyak RM5 dengan tempoh sah 5 hari dari tarikh langganan. |
SOS10 |
Untuk meminta pendahuluan kredit CreditSOS sebanyak RM10 dengan tempoh sah 10 hari dari tarikh langganan. |
Atau
B(i). Melalui UMB dengan menaip *118*86*1# atau *118*3*8*1# -Untuk pelanggan Prabayar U Mobile yang Aktif ("Aktif" bermaksud pelanggan Prabayar U Mobile yang dapat membuat dan menerima panggilan.):
Kata Kunci UMB |
Fungsi |
*118*86*1# atau *118*3*8*1# |
Untuk meminta Kredit CreditSOS |
(ii). Melalui UMB dengan menaip *118*804*1# -untuk pelanggan Prabayar U Mobile Pasif ("Pasif" bermaksud pelanggan Prabayar U Mobile yang tidak dapat mengakses internet, membuat panggilan keluar atau menghantar SMS):
Kata Kunci UMB | Fungsi |
*118*804*1# | Untuk meminta Kredit CreditSOS |
2. Pelanggan boleh meminta langganan automatik:
A. Melalui SMS dengan menghantar salah satu kata kunci di bawah ke 28120:
Kata Kunci UMB |
Fungsi |
ON ACR |
Untuk melanggan langganan Kredit CreditSOS Automatik |
OFF ACR | Untuk berhenti melanggan langganan Kredit CreditSOS Automatik |
B. Melalui UMB dengan menaip *118*3*8*2#
Kata Kunci UMB | Fungsi |
*118*3*8*2# | Untuk mendaftar atau membatalkan pendaftaran daripada Kredit CreditSOS Automatik
|
Jumlah pendahuluan kredit akan dikreditkan ke dalam akaun sebaik sahaja anda membuat permintaan yang berjaya. Anda akan menerima notis pengesahan daripada U Mobile. Anda juga boleh menghantar BAL ke 28120 atau mendail *118*3*8*3# untuk memeriksa baki terkini.
Jumlah pendahuluan kredit CreditSOS akan ditolak daripada baki pada saat anda menambah nilai, bersama dengan bayaran perkhidmatan.
Ya, boleh. Walau bagaimanapun, kelayakan pelanggan akan tertakluk pada penilaian U Mobile semasa permintaan.
Jumlah pendahuluan kredit CreditSOS berserta yuran perkhidmatan akan ditolak secara automatik daripada tambah nilai anda yang seterusnya. Sekiranya jumlah tambah nilai kurang daripada jumlah CreditSOS tertunggak, jumlah pendahuluan kredit CreditSOS anda juga akan ditolak daripada tambah nilai yang seterusnya, sehingga jumlah penuh telah dilangsaikan.
Bagi pelanggan yang mempunyai lebih daripada 1 (SATU) langganan masih tertunggak, urutan pembayaran balik adalah dengan cara di bawah.
Kredit tambah nilai prabayar pelanggan akan digunakan untuk membayar amaun pendahuluan kredit langganan terawal dan caj yuran perkhidmatan diikuti dengan langganan seterusnya mengikut urutan di bawah:
Cth:
Amaun pendahuluan kredit langganan pertama > Caj yuran perkhidmatan langganan pertama > amaun pendahuluan kredit langganan ke-2 > Caj yuran perkhidmatan langganan ke-2 > amaun pendahuluan kredit langganan ke-3 > dan seterusnya
Apabila anda membuat tambah nilai yang seterusnya, anda akan menerima SMS pengesahan pembayaran CreditSOS daripada U Mobile. Anda juga boleh menghantar BAL ke 28120 atau mendail *118*3*8*3# untuk menyemak jumlah terbaru yang belum dibayar.
Ya, anda masih boleh beralih ke pelan prabayar lain. Jumlah CreditSOS yang tertunggak akan dibawa ke akaun prabayar baharu.
Tidak boleh. Anda harus menjelaskan jumlah CreditSOS yang tertunggak sebelum beralih ke pelan Pascabayar U Mobile.
Ya, jumlah pendahuluan kredit akan dikreditkan ke dalam akaun prabayar anda secara automatik setiap kali baki anda mencecah RM1.50 dan ke bawah. Walau bagaimanapun, ia masih tertakluk pada kelayakan anda pada masa itu, dan anda tidak boleh mempunyai jumlah CreditSOS yang tertunggak.
Ya, boleh. Dail *118*86*1# atau *118*3*8*1# untuk meminta perkhidmatan tersebut. Sebagai alternatif, anda boleh melanggan menggunakan SMS sekiranya anda di luar negara dan berhubung dengan rakan perantauan kami. Untuk senarai penuh rakan perantauan, sila ke u.com.my/plans/roaming-idd/roaming-rates.
Sekiranya anda melanggan melalui SMS semasa berada di Malaysia, anda tidak akan dikenakan bayaran untuk SMS. Anda akan dikenakan bayaran untuk SMS sekiranya anda melanggan melalui SMS semasa perantauan. Bayaran SMS bergantung pada negara dan operator perantauan yang telah anda pilih. Untuk senarai penuh caj, sila ke u.com.my/plans/roaming-idd/roaming-rates.
Tidak boleh. Anda harus membayar balik jumlah CreditSOS dengan menambah nilai akaun prabayar.
Hantar OFF ke 28120 untuk berhenti menerima mesej yang menawarkan perkhidmatan CreditSOS.
Tempoh sah akaun prabayar akan mengikut tempoh sah terpanjang.
Contohnya, akaun prabayar sedia ada anda sah sehingga 20 Mac 2020. Pada 18 Mac 2020, anda melanggan pendahuluan kredit sebanyak RM5, yang mempunyai tempoh sah 5 hari. Tarikh luput kredit anda yang baharu adalah 18 Mac 2020 + 5 hari = 23 Mac 2020.
Walau bagaimanapun, jika akaun prabayar sedia ada sah sehingga 20 Mac 2020, dan anda melanggan pendahuluan kredit sebanyak RM5 pada 10 Mac 2020, akaun prabayar anda akan tetap sah sehingga 20 Mac 2020.
Jika anda memerlukan bantuan lanjut, anda boleh hubungi kami melalui saluran berikut.
MyUMobile App
Hubungi kami melalui MyUMobile App.
Hantarkan mesej anda melalui Messenger.
Twit pertanyaan anda dan kami akan berhubung dengan anda secepat mungkin.
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}